KINNITATUD
Aktsiaselts Rakvere Haigla
juhatuse otsusega 04.08.2025
Patsientide ja haigla õigused ning kohustused tervishoiuteenuse osutamisel
EESMÄRK
Käesoleva juhendi eesmärk on Rakvere Haigla (edaspidi Haigla) patsientide ja töötajate teavitamine nende õigustest ja kohustustest tervishoiuteenuse osutamisel.
TEGEVUSKIRJELDUS
1. Üldised põhimõtted
1.1. Inimese heaolu on Haiglale oluline.
1.2. Haiglapersonal tunnustab patsientide õigusi ja teeb kõik endast oleneva tagamaks vajalik meditsiiniabi vastavalt arstiteaduse üldisele tasemele.
1.3. Patsient ja tema lähedased tunnustavad haiglapersonali õigusi viia patsiendile määratud uuringud ja ravi läbi segamatult ning tänapäevasel viisil.
1.4. Haiglapersonal ei või reeglina lubada ja patsient/tema lähedane ei saa nõuda patsiendi paranemist või operatsiooni edukust.
1.5. Patsiendil on õigus saada teavet talle eeldatavalt arusaadaval moel ja osaleda enda ravi puudutavate otsuste tegemisel.
1.6. Patsienti puudutav info on konfidentsiaalne ning seda võib edastada vaid seadusega ettenähtud juhtudel või patsiendi nõusolekul
1.7. Ravi võib osutada ainult patsiendi vabatahtliku ja teadliku nõusoleku alusel (v.a olukordades, kus ilmneb vahetu oht patsiendi elule ja tervisele).
2. Patsientide õigused
2.1. saada oma terviseseisundist tulenevalt põhjendatud ja kvaliteetset ravi olemasolevate ravimeetodite ja –vahendite piires;
2.2. valida oma ravi ja hooldust puudutavate otsuste langetamisel esindajaks lähedane isik, keda patsient tutvustab oma raviarstile;
2.3. anda ravitoiminguteks teavitatud nõusolek (patsiendile on enne ravitoimingut selgitatud selle vajadust, olemust, riske) või keelduda sellest;
2.4. keelduda ravist ning saada teavet keeldumise võimalikest tagajärgedest oma tervisele. Erandina võib Haigla osutada tervishoiuteenust patsiendi nõusolekuta, kui selline õigus tuleneb seadusest;
2.5. taotleda teisest arvamust, kui patsiendil tekivad kahtlused diagnoosi, ravi tulemuslikkuse või raviga seotud riskides;
2.6. soovida eluliste funktsioonide kunstlikku hoidmist või lõpetamist (eeldatakse, et patsient soovib võimalusel ravi ja eluliste funktsioonide säilitamist);
2.7. osaleda arstliku põhjendatuse ja soovi korral kliinilistes uuringutes;
2.8. loovutada soovi korral kudesid ja elundeid;
2.9. saada teavet oma terviseseisundi, ravivõimaluste ja tulemuste kohta, kus meditsiiniteaduslikke terminite kasutamine on minimiseeritud või arusaadavalt selgitatud;
2.10. saada patsiendiõpetust oma haigusega toimetulemiseks, tervise hoidmiseks ja parendamiseks;
2.11. saada teavet eesti keeles, muus keeles vaid Haigla olemasolevate võimaluste piires;
2.12. vajadusel kasutada tõlgi abi (tõlgi teenuse otsib ja kulud kannab patsient);
2.13. keelduda teabe vastuvõtmisest oma terviseseisundi kohta ning valida ja nimetada üks lähedane isik, kellel on volituse piires õigused, kui seaduses ei sätestata teisiti, eelnimetatud
teabe saamiseks;
2.14. kogeda lugupidavat, patsiendi väärikust austavat suhtumist, patsiendi uskumusi ja väärtushinnanguid arvestavat kohtlemist;
2.15. esitada kaebusi/ettepanekuid probleemide kohta ning saada Haiglalt soovi korral tagasisidet. Kaebuse/ettepaneku saab panna Haiglas vastavalt märgistatud postkasti, saata
aadressile Lõuna põik 1, 44313 Rakvere või e-posti aadressile haigla@rh.ee;
2.16. pöörduda tervishoiuteenuse osutamise suhtes tekkinud kaebusega Tervisekassa või Terviseameti poole;
2.17. pöörduda tervishoiuteenuse osutamise käigus tekkinud kehavigastuse või tervisekahjustuse korral avalduse ja kahjunõudega Haiglale vastutuskindlustust osutava kindlustusandja poole, (andmed on avalikustatud Haigla kodulehel);
2.18. eraelulisele privaatsusele haiglas viibimise ajal, oma terviseseisundit ja ravi puudutava teabe konfidentsiaalsena hoidmisele;
2.19. keelata enda kohta andmete väljastamine (seaduse piires);
2.20. teada patsiendiga tegelevate arstide, õdede ja muu personali nimesid,
2.21. saada toimetulekualast nõustamist ja/või abi sotsiaaltöötajalt;
2.22. saada hingehoiualast abi;
2.23. piirata enda külastajate hulka;
2.24. tasuliste teenuste puhul saada selgitusi teenuse hinna kohta.
3. Patsientide kohustused
3.1. käituda tervishoiuteenuse osutamise käigus lugupidava ja ohutu partnerina meditsiinipersonali suhtes;
3.2. järgida kõiki patsientide tegevust reguleerivatest õigusaktidest (seadused, määrused, haigla sisesed korrad jmt) tulenevaid nõudeid;
3.3. saabuda õigeaegselt arsti vastuvõtule, uuringule, protseduurile ja haiglaravile;
3.4. teavitada vastavalt kehtestatud reeglitele varakult teenuse osutajat tervishoiuteenusest loobumise korral;
3.5. teavitada meditsiinipersonali kõigist asjaoludest, mis võivad olla olulised või mõjutada tervishoiuteenuse osutamist (sh kroonilised haigused, nakkushaigused, ravimite tarvitamised,
varasemad haigused jmt);
3.6. osutada kaasabi tervishoiuteenuse osutamisel (nt järgida arsti antud ravi- ja elustiili soovitusi, manustada määratud ravimeid jne);
3.7. informeerida teenuseosutajat muudatustest oma terviseseisundis ravi käigus;
3.8. teavitada oma ravi ja oma isikut puudutavatest otsustest arsti/haiglat (nt teabe vajamine/sellest keeldumine, teabe väljastamise piiramine ja oma otsuste muutmine);
3.9. mitte lahkuda haiglast haiglaravil viibimise ajal raviarsti nõusolekuta; nõusoleku mittesaamisel tehakse vastav märge ravidokumentidesse;
3.10. tasuda tervishoiuteenuse eest (visiiditasu, voodipäevatasu, omaosalus, tasulise tervishoiuteenuse hind) vastavalt Haigla kodukorrale ja seaduses sätestatud tingimustele.
4. Haigla õigused
4.1 keelduda toimingutest, millel puudub meditsiiniline näidustus;
4.2 õigus küsida ja saada patsiendilt terviseandmeid (diagnoosi, ravi ja teenuse osutamise jaoks);
4.3 teostada patsiendi või tema omaste nõusolekuta edasilükkamatut ravitoimingut teadvusehäirega patsiendil, kelle elu on ohus ja kes ei ole varem avaldanud oma tahet ravi kohta;
4.4 kasutada tervishoiuteenuse osutamisel konsultantide arvamust;
4.5 õigus määrata ravimeetod: arst valib patsiendi raviks parima teaduspõhise meetodi, arvestades patsiendi seisundit ja ravi otstarbekust;
4.6 loobuda tervishoiuteenuse osutamisest, kui patsient ei saabu õigeaegselt arsti vastuvõtule, uuringule, protseduurile või haiglaravile ja määrata võimalusel patsiendile uus aeg;
4.7 loobuda tervishoiuteenuse osutamisest kui:
4.7.1 see seab ohtu meditsiinipersonali või kõrvalise isiku tervise või elu;
4.7.2 puudub kindel võimalus toimingu edukaks lõpuleviimiseks;
4.7.3 puudub arstiteaduslik põhjendus selle tegemiseks;
4.7.4 meditsiinipersonali erialane ettevalmistus ei võimalda ette võtta ravitoimingut, mis konkreetsel juhul oleks vajalik;
4.8 loobuda patsiendi ravimisest, kui patsient eirab ravisoovitusi ja seab oma tegevusega paranemisootused tõsisesse ohtu;
4.9 kehtestada kodukord, mis reguleerib patsientide käitumist haiglas ning nõuda selle täitmist;
4.10 pöörduda toimunud füüsilise ründe või sõnalise ähvarduse tõttu töötajate kaitseks avaldusega politseisse.
5. Haigla kohustused
5.1 osutada tervishoiuteenust, mis vastab arstiteaduse ja õendusteaduse üldisele tasemele teenuse osutamise ajal;
5.2 luua ohutu ja turvaline ravi keskkond;
5.3 käituda tervishoiuteenuse osutamise käigus lugupidava partnerina patsiendi ja tema lähedaste suhtes;
5.4 kuulata patsient ära (ettenähtud vastuvõtuaja või visiidi aja piires);
5.5 teavitada patsienti tema terviseseisundist, läbivaatuse tulemustest, võimalikest haigustest, diagnoosist ja prognoosist, uuringutest, võimalikest ravimeetoditest ja riskidest, ravitulemustest
ja -võimalustest patsiendiga eelnevalt kokkulepitud viisil;
5.6 ravi alustamiseks ja jätkamiseks tuleb enne igat sekkumist saada patsiendilt teadlik ja vabatahtlik nõusolek (v.a olukordades, kus ilmneb vahetu oht patsiendi elule ja tervisele);
5.7 teavitada patsienti talle määratud uuringu/operatsiooni/protseduuri olemusest ja otstarbest, selle osutamisega kaasnevatest ohtudest ja tagajärgedest enne uuringu/operatsiooni/protseduuri
osutamist;
5.8 loobuda määratud uuringu/operatsiooni/protseduuri läbiviimisest, kui näidustused või vastunäidustused (patsiendi terviseseisund) seda vahetult enne alustamist nõuavad;
5.9 kutsuda kokku konsiilium (arstide nõupidamine) raviarsti algatusel patsiendi edasise ravitaktika otsustamiseks;
5.10 vajadusel suunata patsient teise eriarsti juurde või kaasata teisi eriarste;
5.11 osutatud tervishoiuteenus nõuetekohaselt dokumenteerida ning dokumente säilitada;
5.12 järgida isikuandmete töötlemise põhimõtteid ja hoida saladuses tervishoiuteenuse osutamisel teatavaks saanud patsiendi terviseandmeid.
5.13 vastu võtta ja menetleda kaebuseid, neile vastata vastavalt pöördumiste registreerimise ja lahendamise korrale.
Viited:
1. Võlaõigusseadus
2. Tervishoiuteenuse osutaja kohustusliku vastutuskindlustuse seadus
3. Tervishoiuteenuste korraldamise seadus
4. Ravikindlustuse seadus
5. Isikuandmete kaitse seadus
6. Rakvere Haigla kodukord patsientidele ja külastajatele
7. Pöördumiste registreerimise ja lahendamise kord